tisdag 25 maj 2021

PHOTOJOURNALISM_INTIME _ GUNNAR LUNDH _ EN SVENSK FOTOGRAF

 

The Umbrella Photographic Institute:Images is subject to copyright/Sweden/Street Scene© Photo : Gunnar Lundh

Gunnar Lundh

Gunnar Lundh (1898–1960) är mest känd som Ivar Lo-Johanssons fotograf i reportagen som bidrog till statarsystemets avskaffande 1944.  Han var en mångsidig och flitig frilansfotograf som drev en egen bildbyrå, dessutom kanske den första bildjournalisten med småbildskamera.

Gunnar Lundh växte upp med fotografin. Han var son till fotografen Peter P Lundh i Höganäs, mest känd för sina badbilder från Mölle, och fick en gedigen utbildning som fotograf. Han skickades på flera resor till fotografer och ateljéer i Tyskland. Den första resan företogs under första världskriget och Gunnar Lundh försökte förgäves bli krigsfotograf.

Han återvände till Tyskland 1921 och från den tiden har jag hittat en svit gatubilder från Berlin. Hans gigantiska negativarkiv i Nordiska museet innehåller även bilder från Köpenhamn, där han studerade konsthistoria och fotografi 1922. Till Berlin återvände han 1923, nu för att praktisera i varuhuset Wertheims eleganta fotoateljé.




Men Gunnar Lundh ville inte bli porträttfotograf. I Berlin kunde han bevittna introduktionen av en liten behändig kamera, avsedd för 35 mm kinofilm. Det var Leican, som mer eller mindre blev förutsättningen för den moderna bildjournalistiken.

Det dröjde dock kanske till 1927 innan han köpte sin första Leica. Det är i alla fall tidigare än någon av de stora pionjärerna André Kertesz, Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Felix Man etc.

1927 debuterade Gunar Lundh som bildberättare med två uppslag i februari och mars i den danska veckotidningen Tidens Kvinder. Bägge handlar om torghandel, det första med bilder från Berlin, det andra från Köpenhamn. På hösten lär han också visat 28 bilder på temat höstrusk.

Mellan resorna praktiserade han i faderns ateljéer och skrev bland annat en turistguide och två samlingar sagor från Kullaberg. Han hade uppenbarligen litterära ambitioner i tjugoårsåldern. Först 1929 slog han sig ner i Stockholm. Då köpte han ovedersägligen två modernare Leicor

Hans arkiv är enormt. Här finns Nils Ferlin som steppar på kroggolvet, Karin Boye i hemmiljö, kungen av Albanien på statsbesök och Tommy Steele på Konserhuset – och allt däremellan.


























The Umbrella Photographic Institute:Images is subject to copyright/Sweden/Street Scene© Photo : Gunnar Lundh



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

_______________ PHOTOJOURNALISM_IN TIME __________

Street art and graffiti as an accepted art form Street art kom i början av 1970-talet, då började ungdomar i USA måla på väggar med sprayfär...